20120126

Suka dan Tak suka..



Assalamualaikum..
selamat Malam Jumaat..
tiba2 rasa rajin nak mengarang..
ya lah...
cuti sedang melanda..
sampai tak tahu nak buat apa...

nak tahu apa yg aku suka??
ini hanya berkongsi..
bukan nak menunujuk nunjuk..
tapi ak nak tunjuk..

suka:-

-Aku suka mengarang ,luahkan perasaan di blog,berbual di fb..
-Aku suka masakan bondaku terutamanya masakan sambalnya yang manis dan pedas,cth(tempoyak)..
-Aku suka main permainan yang menggunakan bola ,main "game" bola,tengok bola ,pasukan kegemaran(Man U)..
-Aku suka main guitar bila ada kawan pelawa...
-Aku suka dengar lagu nasyid,band Ungu dan band hujan...
-Aku suka kawan yang baik contohnya bila aku susah dia sudi mendengar permasalahanku..
-Aku suka melihat senyuman dari kawan kawan,adik2 ku,cigu cigu...
-Aku suka mengayuh basikal jika sedang emosi..
-Aku suka Ambil gambar kawan2 dan rakam video kawan2,dan melihat sampai beratus kali..
-Aku suka jumpa dan wat "gathering" dengan kawan kawan.
-Aku suka melihat muslimah bertudung labuh dan nampak "sombong"
-Aku suka baca novel/majalah yang berbentuk islamik dan sejarah benar..
-Aku suka tonton cerita filipina...
-Aku suka melihat orang yang sedang baca buku ,sembahyang dan yang mengaji..
-Aku suka bergurau senda atau masuk air bersama kawan2..
-Aku suka melambatkan masa dan makan lewat,tidur lewat....
-Aku suka warna merah..
-Aku suka suasana di bulan ramadan,amat tenang sekali..
-Aku suka cigu2 Pre U yang ikhlas dan tidak kedekut ilmunya..
-Aku suka belajar ketika di Pre U Smk Perimbun..
-Aku suka orang belanja aku..
-Aku suka melihat perubahan adikku..
-Aku suka melihat kecantikan permandangan di sabah..
-Aku suka masuk universiti..
-Aku suka dimotivasi dan dikritik..
-Aku suka subjek sejarah,pendidikan islam,ekonomi asas..
-Aku suka orang yang ajak aku ke arah kebaikan..
-Aku suka perempuan yang cantik ,menutup aurat, dan pendek dari aku..
-Aku suka melihat kejayaan rakan rakanku..
-Aku suka menangis apabila mendengar perkataan yang menusuk kalbuku..
-Aku suka pendiam,tak banyak cakap bila rasa tak sedap hati..
-Aku suka air jambu batu...
-Aku suka air sungai daripada air laut..
-Aku suka kawanku anwar dapat masuk Universiti..
-Aku suka Balik kampung..
-Aku suka buah durian dan buah epal hijau..
-Aku suka Keperibadian Rasulullah (s.a.w) dan para sahabat baginda..
-Aku suka dengar ceramah ustad Azhar Idrus..
-Aku suka pakai kopiah,dan bela janggut..
-Aku suka dapat hadiah..
-Aku suka miskin dan hanya perlukan sedikit duit untuk hidup..
-Aku suka mulakan dulu ucapan bila disuruh..
-Aku suka cakap lepas dan berkias..
-Aku suka ganggu perempuan,msg/call tngah2 malam..
-Aku suka makan mcd,kfc tapi malangnya ia produk israel..
-Aku suka ceramah orang walaupun orang tak minta dan tak peduli..
-Aku suka naik kapal terbang..
-Aku suka melihat wajah ibu ku..
-Aku suka usrah dan bermusywarrah..
-Aku suka Aktiviti Air(berkayak,menyelam,berenang,jalan2 pulau)..
-Aku suka Aktiviti lasak(jungle traccking,teng teng,
-Aku suka gadis gadis yang pakai kaca mata sebab nampak kemas,berhati hati.
-Aku suka jadi skema yang nakal dan selekeh,serabut...
-Aku suka sakat adik2 ku ...
-Aku suka berjemaah..
-Aku suka makan agar2 buah..
-Aku suka orang yang tak bercakap mengenai diriku..
-Aku suka paksa dan memujuk orang...
-Aku suka pak cik/mak cikku yang "caring"
-Aku suka ibu ku yang selalu ada disampingku disaat aku sedih..
-Aku suka ibu ku yang rajin mengemas rumah..
-Aku suka Ayahku yang rajin membanting tulang untuk mencari rezeki...
-Aku suka berselisih pendapat kerna membuatkan lebih banyak jawapan..
-Aku suka jadi ketua kerna ak suka mengarah orang(Malas buat kerja)..
-Aku suka orang kahwin awal/muda sebab ibu bapaku pun kawin awal iaitu ketika umur abah ku 20 tahun,ibuku 18 tahun..
-Aku suka melepak,tengok wayang,karoeke,
-Aku suka melihat nur dan cahaya wajah orang2 alim ulama..

Baik2..
untuk yang tak suka pula adalah:-

-Aku tak suka belajar cara Universiti..
-Aku tak suka subjek kira kira (ilmu Hisab)
-Aku tak suka Bahasa inggeris(Bahasa Penjajah)
-Aku tak suka kawan yang mementingkan diri sendiri..
-Aku tak suka orang buat fitnah..
-Aku tak suka orang persenda ayat2 Al quran,ucapan salam..
-Aku tak suka orang hipokrit,munafik..
-Aku tak suka orang yang mengajakku ke arah kemungkaran..
-Aku tak suka orang yang anggap solat itu Remeh..
-Aku tak suka makan sardin..
-Aku tak suka orang rasa dirinya Hebat..
-Aku tak suka orang tindas orang bawah..
-Aku tak suka riba dan aku cuba elakkanya.
-Aku tak suka perempuan berfesyen2 dalam bertudung..
-Aku tak suka marah orang..
-Aku tak suka cakap mencarut,kasar dan seumpamanya..
-Aku tak suka orang yang suka cakap mencarut..
-Aku tak suka makan dan minum berdiri dan lagi berjalan..
-Aku tak suka perempuan gedik2,rasa dia popular..
-Aku tak suka Pemerintah Zalim,halalkan judi,riba dalam negara..
-Aku tak suka hiburan yang melampau,dengar lagu jiwang2 atau "rock Kapak".
-Aku tak suka orang cakap tak serupa bikin..
-Aku tak suka orang syiah, orang makan babi,minum arak,main judi..
-Aku tak suka melihat perempuan seksi yang seksa di mataku..
-Aku tak suka sikap "masuk telinga kanan,keluar telinga kiri"
-Aku tak suka orang yang buli dan ayam2 kan aku..
-Aku tak suka artis perempuan yang mendedah aurat untuk tatapan..
-Aku tak suka makan makanan yang tak halal..
-Aku tak suka orang kafir yang tak hormat orang yang beragama islam..
-Aku tak suka orang pandang serong dan memperlekeh kebolehan orang lain..
-Aku tak suka orang yang suka bersangka buruk yang rasa dirinya baik sangat..
-Aku tak suka was was,syirik ,khurafat,tengok cerita2 hantu,dan seumpama nya..
-Aku tak suka sikap abah ku yang garang..heheh..
-Aku tak suka orang mengumpat depanku..
-Aku

(Akhir sekali,aku tak se"perfect" Nabi Muhammad S.A.W,dan dia la sesempurna Manusia)


baik..
hidup kena teruskan..
walaupun sesedih mana..
ketika gembira pula..
jangan pula rasa gembira itu akan berterusan..

mengejar mimipi.
itu yang sedang ak fkirkan..
da tiba masa untuk aku mencorak semula kehidupan..
aku nak keluar dari kepompong..
iaitu jadi diriku lebih fleksibel dalam semua keadaan..
doakan aku ya..

sekian..
Wabillahitaufik walhidayah wasssalamua'laikum waramatulli wabarakatuh..
Salam Ukhwahfillah,salam sejahtera..

No comments:

layan ja