20120323

21 tahun sudah




Assalamua'laikum..
hari jumaat sudah..
baru berapa hari lepas ,
aku sambut hari lahir aku seorang diri..
syukur alhamdulillah..
Allahhumma solli a'la saidina muhammad, wa'ala ali saidina muhammad..

baik lah..
dekat blog nie ,ak just nak cerita ja..
apa yg tersirat dan tersurat sepanjang hidupku ketika ini..

-pertama kali ya jog pagi2 di trek UMS,
tu la ,paksa lagi lari..kan da muntah muntah,
selamat dapat naik bas waktu balik ke hostel..
kalau tak,tidur la aku di hutan di sebelah stadium ums tu..
baru ku tahu,sakitnya mati,apabila rasa roh disentap dari dada..
belum lagi roh disentap dari seluruh anggota badan..

-untuk semester 2 nie,buat pertama kali ya,
aku terlelap di dewan kuliah,
sampai kena tegur depan lecturer pakai microphone lagi tu..
bukan sekali,tapi dua kali..malu kot..da la 300 orang dalam dewan tu perhatikan aku..
dalam hati ketika tu,nak tahan supaya tak nak tido tapi tewas jo...

-heheh..dan buat pertama kali ya juga,aku main main hantar surat..
surat layang..ya la..
dari sem satu aku "aim" cewek nie..
akhirnya sem dua,berani2 takut hantar surat..awek dari terengganu..
Alhamdulillah, kami kawan sudah,bukan berpasangan ya..
untuk setakat nie aku tak pernah jumpa dia depan2,
dengar suara dia pun tak pernah ..
hanya sms ja...hebat kan??..
dia mengingatkan aku terhadap seseorang..

-citer2 aku nak sertai jemaah berjaya juga..
setakat nie,ak dapat sertai persatuan Isma dibawah ikhwanul muslimin mesir..
tertarik cara dakwahnya..banyak input yg aku dapat...
ada pelbagai aktiviti..
insya Allah aku akan sertai dakwah bersama pelajar2 sekolah menengah dalam aktiviti pendakwahan..

-19 mac 2012..hari itu seperti biasa...
teda kek,cuma ucapan dari kenalan2 yang rapat dan jauh dari 'Fb" dan sama kuliah ja..
puas hati la juga sebab dapat panggilan percuma untuk pengguna "maxis"..
malam tu aku dapat bermain badminton di kompleks likas bersama budak2 yang masuk Air..
heheh..mekasih nurdin..

-tak sah tak tidur lewat..
ya la..gara2 main game dota bleach..ya la..
selepas belajar berkumpulan,tiba2 kawan ajak main game..
ya la..kalau tak main nanti apa kata mereka..
sebab mereka da banyak tolong ak,terutama ya mengajar aku yang bengap nie...
mekasih kawan2..

-buat pertama kalinya,aku dilantik jadi pengarah untuk kokum..
semester nie,aku ambil kokum pengurusan masjid dn jenazah..
pada mula ya,berat juga..
ya la,nak kena urus program luar..lagi2 nak kena buat kertas kerja..
da la kertas kerja nak kena minta kelulusan dari pihak sana sini..
Alhamdulillah,semua berjalan dengan lancar..
semua ajk memberi kerjasama walaupun kami masih baru lagi..
insya Allah , bulan mei nie,kami akan ke kg bariawa Ulu,keningau sabah..
kwasannya di lereng bukit,suhunya berkemungkinan seperti cameron highland...."inpirasi Sanubari" nama program..

-hari semakin hari,duit semakin kering..
ptptn tak masuk lagi..
ada la bajet dalam sebulan lagi..
lepas tu nak makan apa lagi?? moga2 ada ada rezeki untuk aku sesuap nasi..

-sakitnya kelas Asas pembudayaan keusahawanan..
ya la ,sem nie aku kena berniaga..
tapi bila bentang idea depan lecturer,
asyik2 idea kena tolak dan terus tolak..
kata ya "tak kreatif dan idea barang tu dekat luar pun saya boleh beli.."
bayangkan berniaga dua hari,lepas tu kena dapat untung pula,
baru boleh dapat assignment "A"..
da la tak boleh jual air /makanan..kena bayar sewa gerai pula tu dalam rm 40,
tiada air dan elektrik..cuba bayangkan??

-bersabar la aku dengan karenah kawan2 disini..
termasuk orang islam dan bukan islam..
mungkin disebabkan perangai dan sikap aku juga..
yg suka mementingkan diri sendiri..
tak tahu la macam mana nak memahami sikap kawan2..
rindu dengan kawan pre U smk perimbun..

-kepada adik2 ku yang telah mendapat result stpm dan spm..
selamat menempuh destinasi baru..
buang yang keruh,ambil la yang jernih..
anggap ia hijrah adik2..
lupakan benda yang lepas..ingat..dimana adik pergi,
Allah sentiasa mendengar kata2 hati kita..jangan la leka ..
jangan la kecewa,kerna Allah da tetapkan rezeki masing2,
just go through sajew..

baik la,itu sajew yang nak di kongsikan..
ambil la iktibar..
sume yang baik datang ya dari Allah,yang kurang baik datang dari dalam diri saya sendiri..wabillahitaufik walhidayah,Assalamua'laikum warahmatullahiwabarakatuh..

No comments:

layan ja