20120416

sekelip mata.



Assalamua'laikum.
selawat kita ke atas junjungan mulia nabi muhammad s.a.w..
Alhamdulillah,segala pujian hanya bagi Allah..
insya Allah, kita akan bertemu dengannya ..

baik2..
alhamdulillah..kita masih hidup..
boleh bernafas dengan percuma..
jantung kita masih boleh berdegup..
darah boleh mengalir seluruh badan..
segumpal hati yang dapat mengalirkan segala perasaan yang kita ada..
cinta, kasih,sayang,gembira,seronok,duka,sedih,malu,takut,hormat,riak,takbur,dan pelbagai lagi yg sukar ditafsir..

Baik2..
kali nie,aku hanya nak sambung berkongsi tentang perjalanan atau travelog hidupku..
heheh
itu pun kalau ada yang sudi nak dngar dan layan sampai habis..
harap2 teda orang yang ban ak selepas ini..
ak ada selitkan cerita yang baik2 dan kurang baik...

baik2..
baru ini ak baru lepas kemalangan..
gara2,bangun lewat,tertinggal bas, leka dengar mp3,lewat waktu kuliah..
secara tiba2 ada penunggang motor nie,langgar atau rempuh aku dari belakang..
dekat laluan tempat pejalan kaki pulak tu,motor tu langgar ak..
alhamdulillah..
kejadian yg berlaku sekelip mata itu,mmbuatkan ku kena lebih kuat sabar.
boleh kira sehari selepas ak kemalangan,
50 orang yang datang bertanya dengan jawapan yang sama aku jawap...heheh
lukaku semakin sembuh..cuma tinggal kesan parut dan jahitan di muka..
hikmahnya..
aku dapat balik bercuti mid sem di rumah
serta dapat tuntut tiket penerbangan secara percuma pergi balik dari UMS ke Klia ..
mungkin berkat doa ibuku yang rindukan aku untuk pulang ke rumah..
apa2 pun, mekasih ya Allah,kerna engkau telah kurniakan ku ahli kelurgaku ,kawan kawanku, guru2 ku yang baik2 ...
hanya padamu ya Allah,yang dapat membalas jasa budi baik mereka..

percintaan..
terus terang semester dua nie,aku "culture Shock" pasal benda2 nie..
mungkin niat aku da berubah sedikit..
dari niat nak belajar sahaja tapi bila da sampai sabah untuk sem dua nie ,
niat ini telah ditambah nak cari pasangan hidup...
aku ada terfikir..
dulu masa sekolah rendah,menengah terfikir nak masuk U..
Alhamdulillah,masuk U juga..
tapi bila da masuk U,kena la fikir jangka masa panjang..
salahkah aku berfikir kalau hendak kahwin??
'come on la'anda da besar dan masa sekarang sangat pantas berlalu..
islam telah mengajarku tentang pergaulan antara lelaki dan perempuan..
terus terang aku belum faham sepenuhnya...
jadi,moga2 ada orang sudi menerangkan kepadaku secara ilmiah ,syariah tentang pergaulan nie..
kadang2 aku keliru..
kenapa perempuan bukan muhrim itu datang kepadaku,dan baik denganku..
adakah perempuan itu tidak layak aku layan? mesej? talefon? berkwan? meletakkan perasaan? berkonsi cerita atau masalah??
aku ada perasaan,aku lelaki..
Aku harap ada hikmahnya..
Ya Allah,kalau seseorang muslimat itu hadir dalam hidupku untuk hari ini dan saat ini,engkau percepatkan dan permudahkan ,andai dia itu jodohku..
aku tak sanggup terus menanggung pedih dosa darimu,
tapi aku ingin agamamu ya Allah..yang halal disisimu..
bagi aku...
belajar tetap belajar..
berdakwah tetap berdakwah..
berkasih tetap berkasih..
ia tetap berasingan tapi saling lengkap melengkapi..
apa2 pun..

"Aku yakin,kalau Allah boleh beri musibah dalam sekelip mata, Dengan mudah juga Allah boleh pertemukan jodoh hamba ya dengan sekelip mata walaupun ak anak buruh dapat berkahwin dengan anak raja sekalipun,sebab Allah maha berkuasa,maha pengasih ,dan maha penyayang,ak reda dengan perancanganmu.."

baik2..
puas sudah ak meluahkan ..
sabar adalah kunci dalam ujian...
takut adalah kunci ketaqwaan..
kasih sayang adalah kunci kebahagiaan..
marah adalah kunci nahi mungkar..
tenang adalah kunci kemanisan iman...
baik sangka adalah kunci persefahaman..
rasa cukup adalah kunci syukur...


sekadar itu sahaja perkongsian kali nie..
ada apa2 nak komen dan beri pandangan dipersilakan.
tade la ak buat ajaran sesat disini..
kepada sesiapa yang terasa dengan ayat ayat diatas..
ak minta maaf dari hujung rambut sambut rambut sampai hujung kaki..
sama2 la kita jaga hubungan dengan Allah dan hubungan dengan Manusia..
sekian..
wabiilah hitaufik walhidayah..
wassaalamua'laikum warahmatullahiwabarakatuh...

3 comments:

Aqim said...

pergh......ak harp ko dpt khwin awl.....aku pn nga merancang utk khwin awl....zman skrng digalakkn khwin awal....bnyak maksiat melanda......klu jodoh da dkt jgn lwt2 kn ye.....kte doa sme2...:)

mujahidah said...

fitrah kehiduman manusia untuk mencintai dan dicintai..namun kita mesti ingat "cinta itu fitrah,jangan sampai ia jd fitnah"..banyak cara yang betul untuk salurkan cinta tersebut..jika benar2 mencintai seseorang dekatilah walinya..:)

AsyrafRashidi said...

insya Allah..doakan saya agar dprmdahkan segala urusan..

layan ja