20120710

Rabeah Adawiyah..


Assalamua'laikum dan selamat petang..
selalu ya petang2 macam nie korunk sume buat apa?
aku kat sini, dok onl9 ja di rumah..

sihat?
Alhamdulillah..
harap2 antum2 sekalian sihat sejahtera..
jom sama2, terutama ya yang muslim.
selawat ke atas nabi kita ,muhammad Sallallahu alayhi wasallam..

baik lahh..
alhamdulillah.hari nie da 10 julai 2012, hari selasa,bersamaan 20 syaaban.
lagi 10 hari lagi da nak masuk bulan ramadhan..
da bersediakah kita??

nak tahu aktiviti ku sepanjang bulan jun dan pertengahan bulai julai nie?

-baru balik dari sabah ,tamat semester 2 di UMS.
-pergi bukit broga selangor, mandi air terjun sg tekala.
-main futsal.
-sejenak bersama cigu2 pre U Perimbun di smk perimbun
-cari kerja..
-menziarahi addiputra (kwan masa tingkatan 5 dulu)
-tunang..
-onl9 sepanjang masa,baca buku sikit..

alhamdulillah..
pengalaman yg indah,menakjubkan,mencabar,menguji di Ums sepanjang sem2..
tak sangka..
hari2 menghitung hari nak pulang ke rumah,akhirnya pulang..
da 5 kali da ak naik penerbangan kpal terbang..
tak pernah terbayang seblum nie dapat belajar kat luar ngeri..
dapat rasa hidup berdikari..
dapat rasa kesempitan bila wang cukup2 untuk makan..
dapat rasa kesibukan dengan mesyuarat sana sini...
dapat rasa jadi ketua dalam 3 aktiviti sekali berlansung.
dapat rasa keindahan alam di sabah terutamanya dalam perjalanan ke kningau.
dan macam2 lagi...
harap aku bertemu lagi di sabah..
kawan2 yg baik disana amat ak rindui dan sayangi..
bagiku kwan atau sahabat yg baik adalah yang mengajak kita mendekatkan diri kepada Allah..
baru bila kita susah dan senang,kawan2 ini lah yg akan membantu..
sebab islam itu kan bersaudara..
umpama tangan yang sakit,seluruh anggota pun akan terasa sakit juga..

balik2 ja rumah.
da ada kawan ajak mendaki bukit broga
subhanallah..
terasa indah dengan cuaca di atas puncak yg nyaman..
walaupun terasa gayat..
boleh lihat kawasan sekitar hulu langat dari atas.
terserempak pula dengan cigu perimbun ,pn saulin ketika di puncak.
balik tu terus singgah sg tekala..
sronok kot,da lama da tk mandi sungai..
dulu kat sabah asyik lihat laut, tapi bila da ada kat semnanjung dapat merasai nikmat sungai.
ok la perjalanan ak dan kawan2 yg lain
mekasih kepada fahmi,arif, mustaqim kerana mengikuti kembara ini..
semoga mustaqim cepat2 kawin dengan pilihan hati ya..
siap da beli cincin lagi, dia sebaya aku pula tu..tabik la..




sejak berada di semenanjung nie..
tak abis2 main futsal.
da kawan sama baya yg ajak main..
lagi2 demam euro.
apa2 pun aku masih sperti dulu..
da semakin matang ,lincah dan ligat lagi bermain bola...heheh
apa2 pun, dapat juga mengurangkan stress,akibat lama terperap di rumah..

hari tuh..
memang niat nak ke skolah..
saja2..sebab rindu akan sekola..
aku , alan , dan suriani ja yg datang dari kalangan tingkatan 6..
yang besh ya..
gelagat cigu2 masih tidak ubah sperti dulu..
meriah tu..
besh ya jika aku jadi cigu form 6..
boleh borak2,bual2, gossip2..heheh
dan sepanjang lepak dengan cigu tu..
tak habis2 cakap pasal "kahwin"
memang bertubi2 aku kena ceramah ngan cigu2.
apa2 pun kata2 cigu ak masuk tlinga kanan kluar tlinga kiri ja..
aku tetap nak kawin muda..heheh
walaubagaimanapun aku tersentap dengan kata alan..
kata ya "kalau nak kawin muda,aku stju dan skong, tapi ko betul2 kew da jatuh hati dan cinta dngan perempuan tu,nanti menyesal"..
dari situ ak trus brfkir singkat nak tamatkan impian ak nak kawin ktika belajar nie.
apa2 pun ak tringin nak menyumbang bakti dengan mengajar ilmu pada adik2 ku pelajar2 pre U Perimbun..

cari kerja oh kerja..
ak fedap nak cari kerja
ya la da nak dekat ramadhan..
kalau dapat kerja msti smpai lewat malam pulangnya..
nanti kempunan ak dengan fadhilat ramadhan..
tapi bila fikir jangka masa panjang,lagi2 ak rancang nak kawin slpas bljar.
terpaksa fikir "duit"
bayar hantaran dan mas kawin lagi...
hehehh
apa2 pun, doakan ku dmurahkan rezeki dan dapat manfaatkan masa yang diberi Allah ini.

setiap ujian dan musibah itu, adalah datang ya dari Allah..
itu tanda kasih sayang ya.
Tuhan mahu kita merintih pada ya, sebab Allah rindu pada hamba2 ya..
berpeluang aku melawat addi.
kaki ya patah tebu di bahagian betis ketika sedang pulang dari tmpat kerja..
gara2 kecuaian pemandu kereta "merce" yang salah masuk lorong.
walaupun perlahan dilanggar,Addi rebah..
ya lah..
addi naik moto ja...
apa2 pun ,kita sama2 doakan agar kesihatan kawanku ini pulih sepenuhnya..
sabar ya Addi..
Jom ziarahi siapa2 ja saudara islam kita yg sakit..dapat pahala..
malaikat turun berduyung2 dan berdoa keatas hamba2 Allah yg menziarahi hamba ya..
Insya Allah..

Tunang?
soalan cepuk emas ini..
saya da bertunang,lalu putus, dan kesudahannya bertunang lagi..
kali nie2,betul2 saya da tak nak tipu perasaan diri saya lagi..
nasihat kepada yg bakal kawin..
buat la solat istiharah agar anda dan pasangan berpuas hati dengan pilihan anda
dan peroleh barakah dari pilihan jodoh anda...

setakat nie..
asyik onl9 ja..
sambil2 tu layan buku "terjemahan at tibb an-nabawiy,berubat menigkut nabi s.a.w dari ibnu qayyum, dan
layan juga kitab "asbabun nuzul,iaitu sebab2 turunnya ayat2 al quran"
insya Allah ..
sama2 la kita berkongsi ilmu..




akhir kata..
saya tertarik dengan serikandi rabiatul adawiyah yang tenang,
tabah,sabar dalam bertaqwa pada Allah..dan beliau anak keempat dari adik beradik ya..
tapi ada kaitan kew dengan nama tajuk kiriman diatas..
nak tahu siapa dia?
tak kenal maka tak cinta..
sebaik2 perhiasan di dunia ini adalah wanita yang solehah..
wabillahitaufik walhidayah wassalamua'laikum warahmatullihwabaralatuh..

No comments:

layan ja