20140511

Perempuan...



Assalamua'laikum.
selamat malam semua..gara2 sukar nak tidur, memikirkan hari esok..
adakah hari esok?

malam nie citer..
apa2 sahaja yang telah saya lalui.
banyak hikmah saya dapat sepanjang dua panjang nie..

pertama,,,
bayangkan saya dapat kenali seorang wanita yang sudi berkawan dan berkahwin dengan saya..
siap izinkan saya kahwin dua asalkan dia jadi isteri pertama saya..
subhanallah, belum kahwin lagi dah suruh kahwin lagi satu ...
tapi, hati ini sering berbolak balik..
mungkin bukan jodoh kita.. tapi yakinlah Allah ingin mengujimu ,
adakah perubahan yang kmu lakukan adalah kerana saya atau kerana Allah...
mula2 da citer pasal kahwin..ya lah bab nie la korunk sume suka nak dengar..

Kedua...
saya jumpa perempuan yang siap selidik dan siasat saya..
semua kkurangan saya dia tahu, termasuklah saya nie kaki perempuan..
haah..
mesti korunk da fikir bukan2..
sebenarnya, saya nie orang yang sedang mencari jodoh dari timur ke barat, selatan ke utara..
saya suka ja prempuan tu , terus saya tanya, mu da pilihan hati atau tunang, suami?
kalau nda ada, saya ingin melamar..jika sudah ada, lupakan..
itu ja..saya tak nak permainkan hati prempuan...
tapi kalau timbul banyak pilihan, terpaksa lah istiharah..yg mana hati rasa sedap tu,
itu lah pilihannya...
tapi perempuan nie macam saya juga..terkenal dan 'power' dalam kepimpinan..
tu yang buat saya 'jelous'..
apa2 pun masih awal lagi bah..

ketiga..
maleh la nak citer pasal prempuan..buat penat..bukan halal pun..
nak citer pasal 'politik' pula..
banyak juga saya belajar bab politik..
bagiku lakukan apa sahaja yang dinggap baik, dan ada manfaat pada ummah...
dan satu lagi kena ada ilmu dalam suatu tindakan..bukan tindakan semberono...

keempat..
pasal pandangan terhadap seseorang..
saya selalu juga melihat 'couple' dan pada mula ya rasa pandang serong ,meluat..
tapi..
saya pun pernah melaluinya...
saya bukannya alim, warak, baik dan seumpamanya..
cuma saya tabik orang yang boleh jaga 'iktilat'..
sebab berjaya mengelakkan fitnah dan gangguan syaitan..
cuma dalam hati saya, sangka lah baik dahulu..mungkin pasangan suami isteri..
tapi bila berada di kawasan terang,lapang, ramai orang, sangka lah mungkin mereka ada urusan penting..
walaupun nampak berjalan 2 orang...
sebab setiap amalan dihitung berdasarkan niat...
sedangkan seorang pelacur yang memberi anjing minum air pun masuk syurga..
tanda ya Allah maha pemurah, penyayang, dan penerima taubat...
siapa lah kita untuk menghukum, melainkan kita diberi kuasa oleh penguasa untuk menghukum..
macam hakim mahkamah kew,..
sama juga jangan sangka orang tersebut da dijamin syurga atau neraka..
sebab Allah maha mengetahui...takdir bila2 masa berubah jika seseorang itu berusaha,berdoa, tawakal..
nabi s.a.w pun tak tahu perkara ghaib melainkan Allah sahaja yang memberitahu pada rasulnya melalui penerimaan wahyu..

Kelima..
sebulan dari sekarang saya bakal mengakhiri kehidupan kampus..inshaa Allah..
rindu ya..
setiap semester mesti ada cerita baru, kenalan baru, suasana baru...
apa2 pun cabaran sebenar menanti  apabila keluar berhadapan dunia di luar sana..
harap dunia nie ada digenggaman tangan, dan akhirat ada dalam hati..
sebelum pulang ke tanah tumpah darahku,
nak selesaikan apa yang telah ku mulakan...

keenam..
cerita 'd' bukan nama sebenar telah berakhir, akhirnya dia merespon msg saya lalu dia sudah ada pilihan hatinya yg muka iras2 macam saya..heheh
dan selesai ja dia beritahu,
tup2 ada orang sabahan yang mula jadi 'suenichi kudo' mengintip kehidupan saya..
ini lah kehidupan..
Allah maha pemurah dan pemberi rahmat..
selagi belum meninggal dunia, inshaa Allah rezeki itu ada..

Ketujuh..
saya da penat, nantikan kisah akan datang...
Rezeki, jodoh,ajal, maut terletak pada kekuasaan Allah, tuhan sekalian Alam ..
sollu alan ya rasulullah s.a.w...
hari-hari hari ibu..selamat hari ibu...berkat doa mama, Alhamdulillah, saya disini..




No comments:

layan ja